Köpvillkor

Försäljningsvillkor och

integritetspolicy


Företagsinformation

Indirabala.se ägs av Maria Company Sweden AB, organisationsnr 559386-0199 och momsregistreringsnr SE559386019901.

Postadress: Kantarellgatan 9, 603 70 Norrköping.

Telefonnr: 0733336413.

E-postadress: [email protected]


1. Allmänna villkor

Följande avtal gäller för handel på Indirabala.se. Vid genomförande av köp godkänner du som kund villkoren i detta avtal.

För privatpersoner krävs vid köp av varor en minimiålder på 18 år för att avtalet ska vara gällande. Vi förbehåller oss rätt att neka försäljning till minderåriga utan målsmans medgivande.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående avisering ändra villkoren i detta avtal. Ändringar av villkoren ska dock ej påverka redan ingångna avtal mellan oss och kund. Samtliga villkorsändringar kommer att publiceras på webbplatsen.

2. Beställning

När du gör din beställning och innan slutförande och godkännande av ditt köp kommer samtliga kostnader för din varubeställning, inklusive avgifter för frakt och betalningssätt, att summeras och framgå tydligt i kassan. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. 

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].

På Indirabala.se erbjuder vi följande betalsätt:

-      Klarna - faktura, delbetalning och kortbetalning
-      Swish


3. Leverans

Vi strävar alltid efter att leverera snabbt och brukar vanligtvis skicka ut våra paket inom 1-2 arbetsdagar, oftast redan på samma dag, från det att vi mottar en beställning. För att en beställning ska kunna skickas ut på samma dag måste den inkomma till oss senast kl. 14.00 på vardagar. Beställningar som inkommer senare eller under helger eller röda dagar brukar vi skicka ut nästkommande arbetsdag.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

-      DHL standardleverans till utlämningsställe inom 1 till 3 vardagar, pris 79 kr.

När du slutför ditt köp får du en orderbekräftelse på ditt mejl för att du ska kontrollera din beställning och när vi skickar ut dina varor kommer du få ett mejl om att ditt paket är på väg till dig. I det mejlet kan du också spåra ditt paket för att se var det befinner sig. Vi arbetar ständigt med att se till att ha våra varor i lager, ifall en vara inte skulle finnas i lager för omgående leverans eller om vi av någon annan anledning inte kommer kunna leverera i tid kommer vi att meddela dig. Vi reserverar oss för leveransförseningar p.g.a. hög arbetsbelastning, trafikstörningar eller vid andra oväntade händelser, och kompenserar inte för detta. Vi förbehåller oss rätt att friskriva oss från alla krav på ersättning till kund vid leveransförseningar. Vid leveransförseningar har du som kund rätt att avbryta ett köp.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].


4. Priser

Alla priser i vår butik eller på våra andra säljkanaler anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.



5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
      

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. I förekommande fall det medföljer gratisvaror i en beställning måste även dessa returneras, i annat fall kommer en kostnad för dessa att dras av från det belopp som ska återbetalas till dig. 

Returer ska postas till oss med spårbara försändelser, t ex rekommenderat brev. Vi tar inte ansvar för returförsändelser som inte kan spåras och som inte kommer fram till oss. Vi godtar inte och löser inte heller ut returförsändelser mot postförskott.


5.2 Ångerrätten gäller inte:
    

Ifall produkten används eller om produktens ursprungliga beskaffenhet ändras av kund eller om produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Ifall en produkt har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

 

6. Produktgaranti

På Indirabala.se handlar du som privatperson Premium löshår till bättre priser.  Vi garanterar att det löshår som vi säljer har rättvända hårstrån, dvs att det är av Remy kvalite. Vårt löshår kan dock variera i både känslan och beskaffenheten från ett paket till ett annat paket, eftersom allt löshår härstammar från olika individer. Löshåret som vi säljer i rakt utförande är också plattat rakt med värmeverktyg, vilket innebär att det kan få ett naturligt självfall eller bli vågig efter tvätt. Du som kund bör därför förvänta dig att vårt löshår kan variera mer eller mindre från ett paket till ett annat paket, i både känslan och beskaffenheten, kvaliteten, vikten, tjockleken och färgen, och att detta också innebär att löshåret kan skilja sig mer eller mindre från ditt egna hår.


Särskilda villkor för köp på vår OUTLET: 

Allt löshår som vi säljer på vår OUTLET säljs i befintligt skick. För det löshår som vi säljer på vår OUTLET tar vi ingen hänsyn till hur den person som har donerat det har skött det, färgat det eller behandlat det på annat sätt. Du som kund får dock alltid ett tillfälle att noggrant kontrollera det paket löshår som du får innan du väljer att behålla det eller återlämna det genom din ångerrätt enligt distansavtalslagen. Vid missnöje med hänsyn till de avvikelser i kvaliteten som kan förekomma i vårt löshår, som beskrivits ovan, ger detta inget skäl för reklamation.


7. Reklamation och klagomål

Vill du reklamera din vara ska du mejla oss till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av det du vill reklamera. Vi kommer därefter återkomma till dig med instruktioner om hur vi kommer hantera din reklammation.

Du måste reklamera inom skälig tid från det tillfälle felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. För att vi ska kunna behandla ditt ärende behöver vi få en utförlig beskrivning av felet och om hur och när du upptäckte det och hur varan har hanterats. När vi har bedömt att reklamationsrätt föreligger kommer vi be dig skicka hela varan skickad till oss för undersökning tillsammans med en ifylld reklamationsblankett (kan laddas ner nedan), och detta måste du då göra inom 14 dagar. Vi kan även komma att be dig besvara ytterligare frågor medan vi utreder ditt ärende. När du reklamerar löshår kan vi i förekommande fall be dig skicka till oss enstaka prover av löshåret (ca 5 styck keratinslingor/ 2 styck tejpbitar) för undersökning istället för allt löshår. De prover som du skickar till oss för undersökning kommer vi ej återsända till dig utan de kommer att förbrukas. Skulle vi genom vår undersökning komma fram till att det finns fel på varan, som du har rätt till ersättning för, kommer vi givetvis att ersätta dig för hela varan, det vill säga även för de prover som du skickar till oss. 

Notera att i det fall en vara visar sig vara felaktig ska du som kund i största mån både se till att bevara varans skick från ytterligare försämringar och minimera eventuella kostnader som uppstår till följd av felet.

Vid godkänd reklamation kommer vi i första hand försöka avhjälpa felet, i andra hand skicka dig en ny vara, och i tredje hand återbetala dig det totalbelopp som du har betalat för din vara (inklusive frakt) samt ersätta dig en skälig summa för din returfrakt till oss inom 14 dagar. För att kunna erhålla full ersättning för en vara måste hela den varan som du reklamerar skickas till oss, i annat fall kommer vi ersätta endast för den del av varan som vi får tillbaka. 

Det är endast ursprungliga fel på en vara som fanns vid köptillfället som kan reklameras. Fel på en vara som uppkommer till följd av vardagligt slitage, felaktig användning eller bristande skötsel kan inte reklameras.

För löshår gäller inte rätt att reklamera ifall fel uppkommer till följd av att våra skötselråd inte följs, exempelvis värmeskador eller förslitningar, och ifall kund avstår från att använda våra hårvårdsprodukter eller använder andra hårvårdsprodukter som inte är kompatibla med vårt löshår. Rätt att reklamera föreligger inte heller i det fall löshårets ursprungliga beskaffenhet ändras, exempelvis genom färgning eller permanentbehandling. Vid färgning, nyansering eller toning av löshåret kan vi inte heller ta ansvar eller garantera att du kommer uppnå de resultat du önskar. Det bör även tas hänsyn till att vårt löshår är färgat i fabrik och att färgen kan vara svår att ändra eller bleka. Alla behandlingar som förändrar löshårets beskaffenhet sker således på kundens risk.

Eftersom löshår regelbundet behandlas med värme- och stylingprodukter och ett vardagligt slitage är ofrånkomligt räknas löshår som en förbrukningsvara. Vid en reklamation kommer hänsyn tas till tiden för användningen av löshåret. Normal förbrukningstid för vårt löshår räknar vi till 3 månader, även om löshåret kan hålla betydligt längre vid korrekt följande av skötselråden. Användningen av löshåret anses påbörjad en vecka från den dag som kunden har mottagit löshåret. Ifall löshåret har satt in vid ett senare tillfälle måste kunden påvisa detta, exempelvis med ett kvitto från salong.

Vid reklamation av fel som gäller i samband med infästning av löshår, t.ex. att löshår lossnar, hänvisar vi till den salong eller den person som har utfört arbetet eftersom det är denne som är ansvarig för det arbete som utförs. Det är upp till denne att bedöma om ett löshårs infästningar håller och se till att arbetet utförs korrekt och fackmannamässigt. Ifall det är kunden själv som sätter in sitt löshår är det kundens ansvar att införskaffa sig kunskaper om insättning av löshår. Vi kan inte garantera att en utomstående salong eller person har de kvalifikationer som krävs för insättning av löshår och ersätter därför inte insättningskostnader eller andra förluster som kund har haft vid insättning av löshår som gjorts hos andra aktörer eller av kunden själv. Vi rekommenderar den salong eller den person som utför en hårförlängning, ifall några som helst osäkerheter föreligger kring en hårförlängning, att alltid applicera en mindre mängd slingor/bitar löshår som kunden får prova bära under en kortare tid innan allt löshår appliceras.

Vidare är kunden själv ansvarig för om denne kan bära löshår med hänsyn till sin hälsa och risken för allergier eller otrivsel med löshår. Vid osäkerheter på om kunden kan bära löshår rekommenderas att kunden först konsulterar med en läkare.


Vid reklamationer följer vi alltid riktlinjer och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se

 

8. Ansvarsbegränsning 

Vi förbehåller oss, utan några som helst undantag, rätt att häva avtal i det fall fel på pris, kvantitet och lagersaldon har uppstått på vår webbplats, vare sig det är till följd av mänskliga eller tekniska orsaker. Ifall en vara med ett felaktigt pris beställs och vi avbryter det köpet kommer vi att informera köparen om detta och invänta ett godkännande för om köparen vill fortsätta beställningen med det rättade priset. Kund har ej rätt till skadestånd eller annan kompensation från oss i det fall hävning av ett köp görs gällande.

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


9. Övriga reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.


10. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


11. Personuppgifter 

Genom att handla hos Indirabala.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Indirabala.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


11.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.


11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.


11.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.


11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?


11.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: .


11.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker, DHL, Postnord, UPS.


11.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.


11.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.


11.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.


11.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).


11.8 Ansvarig för dataskydd

Indirabala.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.


11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.


12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


13. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odrVid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.